Partner serwisu
Komunikacja

Van Hool zbankrutował. Paryskie trambusy dokończy Hess?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
16-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Niezwykle ciekawy projekt, związany z budową podwójnie przegubowych, bardzo długich autobusów elektrycznych dla paryskiego transportu, zakończył się klapą. Ich producent zbankrutował nie ukończywszy całej serii pojazdów. Pojawia się szansa, że autobusy dokończy inna firma.

Autobusy, których zażyczył sobie Paryż, są nietypowe po wielokroć. Po pierwsze pojazdy są podwójnie przegubowe i mają aż 24 metry długości, po drugiej mają bardzo oryginalny wygląd, po trzecie ładowane są (a raczej mają być) z indukcyjnych ładowarek w infrastrukturze jezdni. To wymusza ich wysokie skomplikowanie techniczne. Przy projekcie pracowały trzy firmy: producent autobusów Van Hool, Alstom – jako producent systemu ładowania i Kiepe Electric – który odpowiada za napęd elektryczny pojazdu (cały projekt opisaliśmy tutaj).

Trambusy kupił region Ile-de-France do obsługi dwóch linii w Paryżu. Pojazdy miały wozić pasażerów już w czasie Igrzysk Olimpijskich. Van Hool jednak od miesięcy borykał się z problemami finansowymi (oprócz autobusów budował także naczepy a oba rynki po pandemii mocno podupadły) a skomplikowany technicznie projekt tylko go pogrążał. Na początku roku producent z ogromnym doświadczeniem i historią ogłosił bankructwo. W kwietniu jego część przejął holenderski VDL – również producent autobusów.

Projekty bazujące na autobusach budowanych dotąd przez Van Hool nie będą jednak przez VDL kontynuowane (Holendrzy mają swoje konstrukcje). Powstał problem, bo Van Hool zdołał zbudować i dostarczyć jedynie 5 z wszystkich 56 zamówionych autobusów dla Paryża i żadne z pojazdów nie wyjechało w czasie Igrzysk, które miały uświetnić. Kolejnych 25 jest w różnym stadium kompletacji – zazwyczaj bez zamontowanego napędu i urządzeń do ładowania. Reszty produkcji nawet nie uruchomiono, choć Francuzi zamówili aż 56 przegubowców.

Pojawiła się jednak szansa na realizację przynajmniej części projektu. Szwajcarski Hess, mający doświadczenie z trolejbusami i napędami Kiepe chce się podjąć zakończenia produkcji 25 wspomnianych egzemplarzy. Paryż musi projekt kontynuować, bo koszty zamówienia nietypowej infrastruktury (ładowanie z jezdni) są bardzo wysokie i nie nadaje się ona do wykorzystania w innych autobusach.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielkie testy elektrycznych autobusów w Słupsku

Komunikacja

Wielkie testy elektrycznych autobusów w Słupsku

Michał Szymajda 11 września 2024

MZK Toruń akceptuje ofertę na elektrobusy

Komunikacja

MZK Toruń akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 22 lipca 2024

MPK Siedlce z umową na jeden przegubowiec

Komunikacja

MPK Siedlce z umową na jeden przegubowiec

Jakub Rösler 06 marca 2024

Włocławek z przetargiem na sześć elektrobusów i ładowarki

Komunikacja

Warszawski ZTM z umową na 12 przegubowych elektrobusów Solarisa

Przestrzeń

Zobacz również:

Wielkie testy elektrycznych autobusów w Słupsku

Komunikacja

Wielkie testy elektrycznych autobusów w Słupsku

Michał Szymajda 11 września 2024

MZK Toruń akceptuje ofertę na elektrobusy

Komunikacja

MZK Toruń akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 22 lipca 2024

MPK Siedlce z umową na jeden przegubowiec

Komunikacja

MPK Siedlce z umową na jeden przegubowiec

Jakub Rösler 06 marca 2024

Włocławek z przetargiem na sześć elektrobusów i ładowarki

Komunikacja

Warszawski ZTM z umową na 12 przegubowych elektrobusów Solarisa

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5